Artikel 1 - Definities
1.1 Ventana Interieur & Inrichting: De onderneming die gespecialiseerd is in maatwerk voor inrichting en interieur, waaronder raamdecoratie, PVC/laminaat vloeren, buitenzonwering, overkappingen/veranda's, horren, en andere aanverwante diensten.
1.2 Klant: De natuurlijke of rechtspersoon die met Ventana Interieur & Inrichting een overeenkomst aangaat.
1.3 Consument: De klant die een natuurlijke persoon is en niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf.
1.4 Dag: Kalenderdag.
1.5 Dienst(en): Diensten aangeboden door Ventana Interieur & Inrichting, waaronder meet- en montagediensten.
1.6 Website: www.ventanastore.nl
1.7 Overeenkomst: Iedere afspraak tussen Ventana Interieur & Inrichting en de klant.
1.8 Maatwerkproducten: Onder maatwerkproducten worden verstaan: alle producten die volgens de specifieke wensen, afmetingen, kleuren, materialen of andere eigenschappen van de klant worden vervaardigd. Deze producten wijken af van het standaard assortiment en zijn zodanig gepersonaliseerd dat herverkoop aan andere klanten niet mogelijk is. Voorbeelden hiervan zijn op maat gemaakte raambekleding, zoals jaloezieën, plisségordijnen of rolgordijnen die zijn afgestemd op door de klant ingevoerde maten en configuraties.
1.9 Standaardproducten: Standaardproducten zijn artikelen die behoren tot het reguliere assortiment van de webshop en die zonder klant specifieke aanpassingen kunnen worden geleverd. Deze producten worden geleverd zoals weergegeven in de productomschrijvingen en -afbeeldingen op de website. Ze zijn niet afhankelijk van door de klant opgegeven specificaties en kunnen, indien ongebruikt en in originele staat, geretourneerd worden conform het herroepingsrecht.
Artikel 2 - Toepasselijkheid
2.1 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk aanbod van Ventana Interieur & Inrichting en op elke tot stand gekomen overeenkomst tussen Ventana Interieur & Inrichting en de klant.
2.2 Voordat de overeenkomst wordt gesloten, wordt de tekst van deze algemene voorwaarden aan de klant beschikbaar gesteld. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal Ventana Interieur & Inrichting voordat de overeenkomst wordt gesloten, aangeven op welke wijze de algemene voorwaarden bij Ventana Interieur & Inrichting zijn in te zien.
2.3 Afwijkingen van deze algemene voorwaarden zijn slechts geldig indien deze uitdrukkelijk schriftelijk zijn overeengekomen.
2.4 Door het plaatsen van een bestelling of het aangaan van een overeenkomst erkent de klant kennis te hebben genomen van deze algemene voorwaarden en deze te aanvaarden.
Artikel 3 - Het aanbod
3.1 Alle goederen en diensten worden duidelijk en waarheidsgetrouw afgebeeld en/of beschreven en bezitten de eigenschappen die door Ventana Interieur & Inrichting in het aanbod worden genoemd.
3.2 Ventana Interieur & Inrichting biedt maatwerkoplossingen die worden afgestemd op de specifieke wensen en eisen van de klant.
3.3 Alle productafbeeldingen op de website of in drukwerk zijn indicatief. Ventana Interieur & Inrichting streeft naar een zo waarheidsgetrouw mogelijke weergave, maar kan niet garanderen dat de weergegeven kleuren, materiaalstructuren en afmetingen exact overeenkomen met het uiteindelijke product. Naast beeldschermkwaliteit en verlichting kunnen inherente eigenschappen van grondstoffen en productiemethoden leiden tot afwijkingen. Dergelijke afwijkingen vormen geen grond voor klachten, retourzending of ontbinding, tenzij deze afwijkingen zodanig zijn dat redelijkerwijs niet van de consument kan worden verwacht dat deze de overeenkomst in stand houdt.
3.4 Elk aanbod bevat zodanige informatie, dat voor de klant duidelijk is wat de rechten en verplichtingen zijn, die aan de aanvaarding van het aanbod zijn verbonden.
3.5 Ventana Interieur & Inrichting biedt klanten de mogelijkheid om voorafgaand aan een bestelling kleurstalen aan te vragen. Deze stalen dienen uitsluitend ter indicatie; geringe kleur- en structuurverschillen tussen de stalen en het uiteindelijke product zijn mogelijk door productiebatches en kunnen niet worden uitgesloten. Het bestellen van stalen vormt geen garantie voor exacte kleurovereenkomst met het uiteindelijke product. Stalen blijven eigendom van Ventana Interieur & Inrichting en dienen op verzoek te worden geretourneerd.
3.6 Aanbiedingen en offertes zijn vrijblijvend en hebben een geldigheidsduur zoals vermeld in het aanbod, tenzij anders aangegeven. Na het verstrijken van de geldigheidsduur kan de klant geen rechten meer ontlenen aan het aanbod.
Artikel 4 - De overeenkomst
4.1 De overeenkomst komt tot stand op het moment van aanvaarding door de klant van het aanbod en het voldoen aan de daarbij gestelde voorwaarden.
4.2 Bij online aanvaarding komt de overeenkomst tot stand zodra de klant de bestelling doet en aan de voorwaarden voldoet, tenzij Ventana expliciet vermeldt dat uitdrukkelijke aanvaarding door Ventana nodig is.
4.3 Indien de klant het aanbod langs elektronische weg heeft aanvaard, bevestigt Ventana Interieur & Inrichting onverwijld langs elektronische weg de ontvangst van de aanvaarding van het aanbod.
4.4 Voor maatwerkproducten geldt dat de specificaties na aanvaarding van het aanbod niet meer kunnen worden gewijzigd, tenzij Ventana Interieur & Inrichting hiermee uitdrukkelijk schriftelijk instemt. Eventuele meerkosten die voortvloeien uit door de klant gewenste wijzigingen na aanvaarding van het aanbod zijn voor rekening van de klant.
4.5 Ventana Interieur & Inrichting behoudt zich het recht voor om, zonder opgaaf van redenen, bestellingen of opdrachten niet te accepteren of uitsluitend te accepteren onder aanvullende voorwaarden. In zo'n geval zal Ventana Interieur & Inrichting de klant hiervan binnen vijf (5) werkdagen na ontvangst van de bestelling informeren.
Artikel 5 - Herroepingsrecht / bedenktijd
5.1 Voor maatwerkproducten die volgens specificaties van de klant zijn vervaardigd, geldt geen herroepingsrecht of bedenktijd. Dit betekent dat de klant deze producten niet kan retourneren op grond van enig herroepings- of ontbindingsrecht.
5.2 De klant kan maatwerkproducten niet retourneren, tenzij er sprake is van een fout of defect dat onder de garantie valt zoals beschreven in artikel 8.
5.3 Voor standaard producten die niet op maat zijn gemaakt, heeft de consument een bedenktijd van 14 dagen na ontvangst van het product. Binnen deze termijn kan de consument de overeenkomst zonder opgave van redenen ontbinden.
5.4 Om gebruik te maken van het herroepingsrecht voor standaardproducten, dient de consument binnen de bedenktijd een ondubbelzinnige verklaring aan Ventana Interieur & Inrichting te zenden waaruit blijkt dat hij gebruikmaakt van zijn herroepingsrecht. De consument kan hiervoor gebruik maken van het modelformulier voor herroeping op de website van Ventana Interieur & Inrichting, maar is hiertoe niet verplicht.
5.5 De consument dient het product zo spoedig mogelijk, maar binnen 14 dagen vanaf de dag volgend op de in lid 4 bedoelde melding, terug te zenden of te overhandigen aan Ventana Interieur & Inrichting. De consument heeft de terugzendtermijn in elk geval in acht genomen als hij het product terugzendt voordat de bedenktijd is verstreken.
Artikel 6 - Kosten in geval van herroeping
6.1 Indien de klant gebruikmaakt van zijn herroepingsrecht voor producten die niet op maat zijn gemaakt, komen de kosten van terugzending voor zijn rekening.
6.2 Indien de klant een bedrag betaalt, zal Ventana Interieur & Inrichting dit bedrag zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 14 dagen na de terugzending of herroeping, terugbetalen. Ventana Interieur & Inrichting behoudt zich het recht voor om te wachten met terugbetaling tot zij het product heeft ontvangen, of totdat de klant heeft aangetoond dat hij het product heeft teruggezonden.
6.3 Bij beschadiging van het product door onzorgvuldige omgang door de klant is de klant aansprakelijk voor eventuele waardevermindering van het product. De klant dient het product slechts in die mate uit te pakken en te gebruiken voor zover dat nodig is om de aard, kenmerken en werking van het product vast te stellen.
Artikel 7 - De prijs
7.1 Gedurende de in het aanbod vermelde geldigheidsduur worden de prijzen van de aangeboden producten niet verhoogd, behoudens prijswijzigingen als gevolg van veranderingen in btw-tarieven.
7.2 In afwijking van het vorige lid kan Ventana Interieur & Inrichting producten of diensten waarvan de prijzen gebonden zijn aan schommelingen op de financiële markt en waar Ventana Interieur & Inrichting geen invloed op heeft, met variabele prijzen aanbieden. Deze gebondenheid aan schommelingen en het feit dat eventueel vermelde prijzen richtprijzen zijn, worden bij het aanbod vermeld.
7.3 Prijsverhogingen binnen 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen toegestaan indien zij het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen.
7.4 In geval van een prijsverhoging na 3 maanden, maar vóór de levering, heeft de consument het recht de overeenkomst te ontbinden binnen 10 dagen na bekendmaking van de prijsverhoging.
7.5 Alle prijzen zijn inclusief BTW, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld.
Artikel 8 - Conformiteit en Garantie
8.1 Ventana Interieur & Inrichting garandeert dat de geleverde producten en/of diensten voldoen aan de overeenkomst, de in het aanbod vermelde specificaties en aan de redelijke eisen van deugdelijkheid en/of bruikbaarheid, zoals bedoeld in het Burgerlijk Wetboek. Dit betekent dat je als consument altijd recht hebt op wettelijke garantie.
8.2 In aanvulling op de wettelijke garantie kan Ventana per product een aanvullende garantie bieden. De duur en voorwaarden van deze extra garantie worden per product expliciet vermeld op de productpagina of in de orderbevestiging. Deze extra garantie doet geen afbreuk aan de wettelijke rechten van de consument.
8.3 Kleurafwijkingen binnen redelijke grenzen tussen de geleverde producten en de getoonde afbeeldingen op de website, stalen of drukwerk gelden niet als non-conformiteit. Scherminstellingen, lichtinval en batchverschillen kunnen hier invloed op hebben. Zulke verschillen geven geen recht op reclamatie, kosteloze vervanging of ontbinding.
8.4 Klanten kunnen kleurstalen aanvragen voor een indicatie van kleur en materiaal. Deze stalen geven een zo nauwkeurig mogelijke indruk van het uiteindelijke product, maar bieden geen garantie op volledige kleurovereenkomst.
8.5.1 Indien de klant gebruikmaakt van de meetservice van Ventana Interieur & Inrichting, is de bestelling automatisch gedekt door de meetverzekering. Bij een aantoonbare meetfout door een vertegenwoordiger van Ventana ontvangt de klant kosteloos een nieuw product volgens de correcte maten. Eventuele meerkosten voor grotere maten of herlevering zijn in dat geval voor rekening van Ventana.
8.5.2 Indien de klant zelf de metingen verricht, kan – indien beschikbaar voor het gekozen product – een meetverzekering optioneel worden afgesloten tijdens het bestelproces. De beschikbaarheid en prijs van deze verzekering worden per product aangegeven in de configurator, productpagina of tijdens het afrekenen.
8.5.3 Bij een foutieve meting door de klant en een actieve meetverzekering, biedt Ventana een nieuw product aan met de juiste afmetingen tegen gereduceerde kosten. De klant betaalt dan uitsluitend het prijsverschil (indien groter) en eventuele verzend- of retourkosten.
8.5.4 Meetverzekeringen kunnen tot maximaal vier (4) weken na levering van het product worden geclaimd. De klant dient de foutieve meting aan te tonen met fotomateriaal en/of relevante documentatie. Ventana behoudt zich het recht voor de situatie ter plaatse te beoordelen.
8.5.5 Zonder meetverzekering is Ventana niet aansprakelijk voor foutieve maatvoering bij zelf opgemeten producten en wordt herlevering uitsluitend op kosten van de klant uitgevoerd.
8.6 Garantieclaims dienen binnen de garantieperiode schriftelijk te worden ingediend, voorzien van een duidelijke omschrijving van het gebrek en – indien mogelijk – ondersteunend beeldmateriaal. Ventana behoudt zich het recht voor om het product fysiek te inspecteren alvorens over te gaan tot garantieverlening of vervanging.
8.7 Schade die ontstaat als gevolg van verkeerd gebruik, onzorgvuldige installatie, externe invloeden zoals weersomstandigheden (bij buitenproducten), of normale slijtage, valt buiten de (wettelijke en aanvullende) garantie.
8.8 Garanties gelden uitsluitend voor de oorspronkelijke koper en zijn niet overdraagbaar aan derden.
Artikel 9 - Levering en uitvoering
9.1 Ventana Interieur & Inrichting zal de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht nemen bij de ontvangst en uitvoering van bestellingen.
9.2 Wij streven ernaar geaccepteerde bestellingen snel uit te voeren.
- Standaardproducten: indicatieve levertijd 1–15 werkdagen.
- Maatwerkproducten (bijv. raamdecoratie): indicatieve levertijd 20–30 werkdagen, tenzij anders overeengekomen.
Deze termijnen zijn indicatief en niet fataal. Bij een verwachte vertraging informeren wij de klant proactief. Overschrijding van de levertijd met meer dan 30 dagen geeft de klant het recht de overeenkomst kosteloos te ontbinden.
De exacte levertijd per product vind je altijd terug op de betreffende productpagina.
9.3 Levering en track & trace
- Bestellingen die via reguliere vervoerders worden verstuurd, ontvangen een track & trace-code per e-mail.
- Maatwerkproducten en leveringen door onze eigen bezorgdienst krijgen geen track & trace-code; we houden de klant persoonlijk op de hoogte van de leverdatum.
9.4 Risico-overgang
Het risico van beschadiging en/of vermissing berust bij Ventana Interieur & Inrichting tot aflevering aan de klant of diens vertegenwoordiger, tenzij anders overeengekomen.
9.5 Controle bij aflevering
De klant controleert bij ontvangst op zichtbare schade of gebreken. Deze moeten binnen 48 uur schriftelijk aan Ventana Interieur & Inrichting worden gemeld. Niet-tijdige melding kan leiden tot verlies van rechten.
9.6 Deelleveringen
Ventana Interieur & Inrichting is gerechtigd leveringen in delen uit te voeren, tenzij dit redelijkerwijs niet van de klant kan worden verlangd. Voor elke deellevering mag afzonderlijk gefactureerd worden.
Artikel 10 - Betaling / eigendomsvoorbehoud
10.1 Tenzij anders overeengekomen, dienen betalingen voor maatwerkproducten bij bestelling volledig te worden voldaan. Ventana Interieur & Inrichting behoudt zich het recht voor om bestellingen niet in productie te nemen tot volledige betaling is ontvangen. Voor standaardproducten en diensten geldt een betalingstermijn van 14 dagen na factuurdatum. Voor zakelijke klanten kan in specifieke gevallen een andere betalingstermijn worden overeengekomen, die schriftelijk wordt vastgelegd. Ventana Interieur & Inrichting behoudt zich het recht voor om verschillende betaalmethoden aan te bieden en deze van tijd tot tijd te wijzigen. Per bestelling kan slechts één kortingscode worden gebruikt.
10.2 Zolang de klant het overeengekomen bedrag niet volledig heeft betaald, blijft het te leveren of het inmiddels geleverd product eigendom van Ventana Interieur & Inrichting. De klant is niet gerechtigd de producten te verpanden of op enige andere wijze te bezwaren zolang het eigendom niet op de klant is overgegaan.
10.3 Indien de klant niet tijdig aan zijn betalingsverplichting(en) voldoet, is deze, nadat hij door Ventana Interieur & Inrichting is gewezen op de te late betaling en Ventana Interieur & Inrichting de klant een termijn van 14 dagen heeft gegund om alsnog aan zijn betalingsverplichtingen te voldoen, na het uitblijven van betaling binnen deze 14-dagen-termijn, over het nog verschuldigde bedrag de wettelijke rente verschuldigd en is Ventana Interieur & Inrichting gerechtigd de door haar gemaakte buitengerechtelijke incassokosten in rekening te brengen. Deze incassokosten bedragen maximaal: 15% over openstaande bedragen tot € 2.500,=; 10% over de daaropvolgende € 2.500,= en 5% over de volgende € 5.000,= met een minimum van € 40,=. Ventana Interieur & Inrichting kan ten voordele van de klant afwijken van genoemde bedragen en percentages.
10.4 Bij niet-tijdige betaling is Ventana Interieur & Inrichting gerechtigd de uitvoering van de overeenkomst op te schorten totdat volledige betaling is ontvangen, zonder daardoor schadeplichtig te worden jegens de klant. Eventuele gevolgen van deze opschorting, waaronder maar niet beperkt tot vertraging in de levering, zijn volledig voor risico van de klant.
10.5 Ventana Interieur & Inrichting behoudt zich het recht voor om vooruitbetaling, contante betaling of nadere zekerheden te verlangen indien zij daartoe aanleiding ziet.
Artikel 11 - Klachtenprocedure
11.1 Klachten over de uitvoering van de overeenkomst moeten binnen bekwame tijd, nadat de klant de gebreken heeft geconstateerd, volledig en duidelijk omschreven worden ingediend bij Ventana Interieur & Inrichting. Voor zichtbare gebreken geldt een termijn van 48 uur na ontvangst; voor niet-zichtbare gebreken geldt een termijn van 14 dagen na ontdekking.
11.2 Ventana Interieur & Inrichting zal binnen 14 dagen na ontvangst van de klacht reageren met een oplossing of een termijn waarbinnen een oplossing zal worden geboden. Indien een klacht een voorzienbaar langere verwerkingstijd vraagt, zal Ventana Interieur & Inrichting binnen 14 dagen antwoorden met een bericht van ontvangst en een indicatie van wanneer de klant een meer uitvoerig antwoord kan verwachten.
11.3 Indien de klacht niet binnen een redelijke termijn dan wel binnen 3 maanden na het indienen van de klacht in onderling overleg kan worden opgelost, ontstaat een geschil dat vatbaar is voor de geschillenregeling.
11.4 Een klacht schort de betalingsverplichting van de klant niet op, tenzij Ventana Interieur & Inrichting schriftelijk anders heeft aangegeven.
Artikel 12 - Geschillen
12.1 Op overeenkomsten tussen Ventana Interieur & Inrichting en de klant waarop deze algemene voorwaarden betrekking hebben, is uitsluitend Nederlands recht van toepassing. Ook indien de klant woonachtig is in het buitenland. Het Weens Koopverdrag is niet van toepassing.
12.2 Geschillen tussen Ventana Interieur & Inrichting en de klant zullen bij voorkeur in onderling overleg worden opgelost. Indien dit niet tot een oplossing leidt, kunnen geschillen worden voorgelegd aan de bevoegde rechter in het arrondissement waar Ventana Interieur & Inrichting is gevestigd, tenzij de wet dwingend anders voorschrijft. De consument heeft het recht om binnen een maand nadat Ventana Interieur & Inrichting zich schriftelijk op deze bepaling heeft beroepen, te kiezen voor beslechting van het geschil door de volgens de wet bevoegde rechter.
12.3 Alvorens een geschil aan de rechter voor te leggen, zullen partijen trachten het geschil op te lossen middels mediation conform het reglement van de Stichting Geschillencommissie Consumentenzaken, tenzij een van de partijen binnen 14 dagen na het ontstaan van het geschil schriftelijk aan de andere partij te kennen geeft dat zij afziet van mediation.
12.4 Bij geschillen over online aankopen kan de consument gebruik maken van het ODR-platform van de Europese Commissie via http://ec.europa.eu/consumers/odr/ om een geschil online op te lossen.
Artikel 13 - Aansprakelijkheid
13.1 Behoudens opzet of bewuste roekeloosheid is de aansprakelijkheid van Ventana Interieur & Inrichting voor directe schade beperkt tot maximaal het factuurbedrag van de betreffende bestelling (inclusief BTW). Ventana Interieur & Inrichting is nimmer verantwoordelijk voor indirecte schade, gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen, verminderde goodwill of schade door bedrijfsstagnatie.
13.2 Ventana Interieur & Inrichting is niet aansprakelijk voor schade die ontstaat door onjuist gebruik van de producten, normale slijtage, schade door externe factoren, schade door zelf uitgevoerde montage of installatie, en schade die redelijkerwijs niet voorzienbaar was op het moment van het sluiten van de overeenkomst.
13.3 Eventuele aansprakelijkheid vervalt indien de klant niet binnen 14 dagen na ontdekking van de schade Ventana Interieur & Inrichting hiervan schriftelijk op de hoogte stelt en Ventana Interieur & Inrichting alle mogelijkheid ontneemt om de schade te inspecteren en te beperken.
13.4 De aansprakelijkheidsbeperking komt te vervallen indien er sprake is van opzet of bewuste roekeloosheid aan de zijde van Ventana Interieur & Inrichting of haar leidinggevenden.
13.5 Voor schade als gevolg van montage door Ventana Interieur & Inrichting geldt een aansprakelijkheidsbeperking tot het bedrag dat in het desbetreffende geval door de aansprakelijkheidsverzekering van Ventana Interieur & Inrichting wordt uitgekeerd.
Artikel 14 - Intellectueel eigendom
14.1 Alle intellectuele eigendomsrechten met betrekking tot de website, afbeeldingen, teksten, en andere materialen van Ventana Interieur & Inrichting berusten bij Ventana Interieur & Inrichting of haar licentiegevers.
14.2 Niets uit deze materialen mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt worden in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch, door fotokopieën, opnamen of enige andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Ventana Interieur & Inrichting.
14.3 Indien de klant ontwerpen, afbeeldingen of andere materialen aanlevert voor gebruik in maatwerk, garandeert de klant dat deze materialen geen inbreuk maken op intellectuele eigendomsrechten van derden. De klant vrijwaart Ventana Interieur & Inrichting volledig tegen eventuele aanspraken van derden die voortvloeien uit een beweerde inbreuk op dergelijke rechten.
14.4 Ventana Interieur & Inrichting behoudt zich het recht voor om afbeeldingen van bij klanten geïnstalleerde producten te gebruiken voor promotionele doeleinden, tenzij de klant hier uitdrukkelijk bezwaar tegen maakt.
Artikel 15 - Privacy en gegevensbescherming
15.1 Ventana Interieur & Inrichting verwerkt persoonsgegevens in overeenstemming met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
15.2 Voor meer informatie over hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens, verwijzen wij u naar ons privacybeleid op onze website www.ventanastore.nl.
15.3 Wij verwerken tevens gegevens uit chatgesprekken met onze AI-assistent Thomas en live chat met medewerkers (inclusief inhoud, tijdstempel en sessiegegevens). Deze verwerking is noodzakelijk voor het verbeteren van onze dienstverlening en vindt plaats conform ons privacybeleid.
15.4 Ventana Interieur & Inrichting neemt passende technische en organisatorische maatregelen om persoonsgegevens te beveiligen tegen verlies of tegen enige vorm van onrechtmatige verwerking.
15.5 De klant heeft het recht op inzage, rectificatie, verwijdering, beperking van de verwerking, overdraagbaarheid van gegevens en bezwaar ten aanzien van de verwerking van zijn persoonsgegevens, zoals beschreven in het privacybeleid.
Artikel 16 - Overmacht
16.1 Ventana Interieur & Inrichting is niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting jegens de klant indien zij daartoe gehinderd wordt als gevolg van een omstandigheid die niet is te wijten aan schuld, en noch krachtens de wet, een rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor haar rekening komt.
16.2 Onder overmacht wordt in deze algemene voorwaarden verstaan, naast hetgeen daaromtrent in de wet en jurisprudentie wordt begrepen, alle van buitenkomende oorzaken, voorzien of niet-voorzien, waarop Ventana Interieur & Inrichting geen invloed kan uitoefenen, doch waardoor Ventana Interieur & Inrichting niet in staat is haar verplichtingen na te komen, zoals werkstakingen, transportproblemen, epidemieën, pandemieën, brand, overheidsmaatregelen, en storingen in de levering van energie of materialen door derden.
16.3 Ventana Interieur & Inrichting kan gedurende de periode dat de overmacht voortduurt de verplichtingen uit de overeenkomst opschorten. Indien deze periode langer duurt dan twee maanden, dan is ieder der partijen gerechtigd de overeenkomst te ontbinden, zonder verplichting tot vergoeding van schade aan de andere partij.
16.4 Indien Ventana Interieur & Inrichting ten tijde van het intreden van overmacht haar verplichtingen uit de overeenkomst inmiddels gedeeltelijk is nagekomen of deze zal kunnen nakomen, is Ventana Interieur & Inrichting gerechtigd om het reeds nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte separaat te factureren. De klant is gehouden deze factuur te voldoen als er sprake is van een afzonderlijke overeenkomst.
Artikel 17 - Meet- en montagediensten
17.1 Ventana Interieur & Inrichting biedt meet- en montagediensten aan voor haar producten. De kosten voor deze diensten worden vooraf aan de klant medegedeeld.
17.2 Bij het inplannen van een meetafspraak of montage afspraak wordt een dagdeel afgesproken. Indien de klant niet aanwezig is op het afgesproken tijdstip, of indien de werkzaamheden niet kunnen worden uitgevoerd door omstandigheden die aan de klant zijn toe te rekenen, is Ventana Interieur & Inrichting gerechtigd de gemaakte kosten in rekening te brengen. Deze kosten bedragen minimaal € 75,- voor de voorrijkosten en het gereserveerde tijdslot.
17.3 De klant dient ervoor te zorgen dat de plaats waar de werkzaamheden moeten worden uitgevoerd goed toegankelijk en veilig is. Eventuele extra kosten die ontstaan doordat hieraan niet is voldaan, kunnen aan de klant in rekening worden gebracht.
17.4 Voorafgaand aan de montage dient de klant te zorgen dat de montagelocatie schoon, leeg en veilig toegankelijk is. Muren, plafonds en vloeren dienen in goede staat te zijn voor montage. Indien tijdens de montage blijkt dat aanvullende werkzaamheden nodig zijn vanwege de staat van de montagelocatie, kunnen hiervoor extra kosten in rekening worden gebracht of kan de montage worden uitgesteld.
17.5 Ventana Interieur & Inrichting is niet aansprakelijk voor schade aan verborgen leidingen, kabels of andere elementen in muren, plafonds of vloeren, tenzij de klant de exacte locatie hiervan schriftelijk heeft doorgegeven vóór aanvang van de montage.
17.6 Bij meting door Ventana Interieur & Inrichting is de klant verplicht alle relevante informatie te verstrekken die van invloed kan zijn op de maatvoering, zoals plannen voor verbouwing, vervanging van kozijnen, of andere wijzigingen aan de montagelocatie. Bij nalaten hiervan vervalt elke aanspraak op de meet verzekering zoals beschreven in artikel 8.5.
Artikel 18 - Kinderbeveiliging
18.1 Ventana Interieur & Inrichting wijst klanten nadrukkelijk op de risico's van koorden en kettingen bij raamdecoratie voor jonge kinderen. Alle producten met koorden of kettingen worden standaard geleverd met kinderbeveiliging conform de geldende Europese veiligheidsnormen.
18.2 De klant is verantwoordelijk voor het correct installeren en gebruiken van de meegeleverde kinderbeveiliging.
18.3 Ventana Interieur & Inrichting aanvaardt geen aansprakelijkheid voor ongevallen die ontstaan door onjuiste installatie of gebruik van de kinderbeveiliging, of door het niet opvolgen van de meegeleverde montage- en veiligheidsinstructies.
Artikel 19 - Wijziging van de algemene voorwaarden
19.1 Ventana Interieur & Inrichting behoudt zich het recht voor deze algemene voorwaarden te wijzigen of aan te vullen.
19.2 Wijzigingen gelden ook ten aanzien van reeds gesloten overeenkomsten met inachtneming van een termijn van 30 dagen na bekendmaking van de wijziging op de website van Ventana Interieur & Inrichting of per elektronische berichtgeving. Wijzigingen van ondergeschikt belang kunnen te allen tijde worden doorgevoerd.
19.3 Indien de klant een wijziging in deze voorwaarden niet wil accepteren, kan hij tot de datum waarop de nieuwe voorwaarden van kracht worden de overeenkomst ontbinden tegen deze datum of op de datum waarop Ventana de opzegging ontvangt, indien deze na de ingangsdatum van de wijziging plaatsvindt.
Artikel 20 - Slotbepalingen
20.1 Indien één of meerdere bepalingen in deze algemene voorwaarden op enig moment geheel of gedeeltelijk nietig zijn of vernietigd worden, dan blijft de overeenkomst en deze voorwaarden voor het overige in stand en zal de betreffende bepaling in onderling overleg onverwijld vervangen worden door een bepaling die de strekking van de oorspronkelijke bepaling zoveel mogelijk benadert.
20.2 Situaties die niet in deze algemene voorwaarden zijn geregeld, dienen te worden beoordeeld 'naar de geest' van deze algemene voorwaarden.
20.3 Onduidelijkheden over de uitleg of inhoud van één of meerdere bepalingen van onze voorwaarden, dienen uitgelegd te worden 'naar de geest' van deze algemene voorwaarden.
20.4 De Nederlandse tekst van de algemene voorwaarden is steeds bepalend voor de uitleg daarvan, ook indien de voorwaarden in een andere taal zijn vertaald.
Artikel 21 - Annulering maatwerkproducten
21.1 Na aanvaarding van het aanbod voor maatwerkproducten is annulering in principe niet mogelijk, aangezien deze producten specifiek voor de klant worden vervaardigd.
21.2 Indien de klant desondanks wenst te annuleren, is Ventana Interieur & Inrichting gerechtigd de volgende annuleringskosten in rekening te brengen:
Binnen 24 uur na bestelling: kosteloos
Tot aan productiefase (maximaal 3 werkdagen na bestelling): 30% van het orderbedrag
Tijdens productiefase: 75% van het orderbedrag
Na voltooiing productie: 100% van het orderbedrag
21.3 Ventana Interieur & Inrichting zal de klant informeren in welke fase de annulering plaatsvindt en welke kosten daarmee gepaard gaan.
21.4 Annulering dient schriftelijk (per e-mail of brief) te geschieden. De datum van ontvangst door Ventana Interieur & Inrichting geldt als datum van annulering.
21.5 In geval van annulering van een samengestelde bestelling (waarbij een deel maatwerk en een deel standaardproduct is), geldt de annuleringsregeling uitsluitend voor het maatwerkdeel. Voor het standaardproduct geldt het herroepingsrecht zoals beschreven in artikel 5.
Artikel 22 - Aanvullende juridische bepalingen
22.1 Afwijkingen in kleurweergave tussen het uiteindelijke product en weergave op beeldschermen, kleurstalen of drukwerk vallen nadrukkelijk buiten de garantie en vormen geen grond voor ontbinding of schadevergoeding.
22.2 Bij overschrijding van de leveringstermijn heeft de klant uitsluitend recht op ontbinding, niet op vergoeding van gevolgschade zoals gederfde winst, montagekosten of schade aan derden.
22.3 Schade als gevolg van onjuist volgen van montage-instructies of afwijking daarvan is volledig voor risico van de klant.
22.4 Indien de klant in het ongelijk wordt gesteld, komen alle kosten van juridische bijstand, zowel in als buiten rechte, voor rekening van de klant.
22.5 Normale veroudering, verkleuring door UV-straling, vochtinwerking, schimmelvorming of roest bij buitenproducten vallen buiten de garantie, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.
22.6 In geval van beslaglegging door derden op nog niet volledig betaalde producten, is de klant verplicht Ventana hiervan direct op de hoogte te stellen.
22.7 Indien metingen zijn uitgevoerd door de klant of diens vertegenwoordiger, is Ventana Interieur & Inrichting op geen enkele wijze aansprakelijk voor afwijkingen in maatvoering, montageproblemen of gevolgschade.
22.8 De klant erkent dat bij maatwerk het herroepingsrecht niet van toepassing is conform artikel 6:230p BW.
22.9 Bij twijfel over de interpretatie van één of meerdere bepalingen prevaleert een uitleg in het voordeel van Ventana Interieur & Inrichting.